Detii un magazin online? Iata ce obligatii de mediu ai de respectat

Orice proprietar de business e-commerce este considerat producator, prin urmare din aceasta pozitie el are de indeplinit mai multe obligatii de mediu. Chiar daca activitatea de comercializare a unor produse nu se desfasoara fizic, ci online, agentul economic nu este scutit de aceste obligatii.

Mai mult decat atat, in situatia in care detine un punct de lucru sau un depozit si genereaza deseuri, agentul economic are de respectat si cateva obligatii in ceea ce priveste gestionarea corecta a acestora.

Ce prevede legislatia de mediu in cazul magazinelor online?

Indiferent ca vorbim de magazine fizice sau de cele online, acestea trebuie sa isi deruleze activitatea de comercializare in baza unei strategii de business, in care este inclusa si sustenabilitatea.

Din acest motiv, legislatia de mediu urmareste ca agentii economici care detin afaceri e-commerce sa contribuie la protectia mediului, devenind transparenti in ceea ce priveste obiectivele si directiile de actiune aplicate in acest sens. 

Asadar, acesti operatori economici isi pot demonstra contributia la acest obiectiv national prin alinierea activitatii de comercializare la prevederile legislative in vigoare.

Din pacate, exista numerosi antreprenori care detin astfel de afaceri si nu constientizeaza responsabilitatile pe care le au din pozitia de producator. 

Judecand dupa faptul ca ei ofera pe piata interna bunuri care provin din activitati proprii de productie, importuri sau achizitii intracomunitare, automat ei sunt priviti ca producatori. De aici deriva si anumite obligatii de mediu pe care le au de indeplinit.

Raspunderea extinsa a producatorilor – Aspect cheie pentru magazinele online

Conform articolului 12 ale Ordonantei de Urgenta 92/2021 privind raspunderea extinsa a producatorilor, magazinele online trebuie sa isi asume raspunderea pentru ambalajele care insotesc produsele si bineinteles, pentru gestionarea deseurilor generate.

Cu alte cuvinte, ele trebuie sa se asigure de respectarea obligatiilor atat din pozitia de generator de deseuri, cat si perspectiva de producator/importator. 

Ce obligatii de mediu au de indeplinit magazinele online catre Administratia Fondului de Mediu?

obligatii de mediu
Proprietarului magazinului online trebuie sa realizeze si sa detine o evidenta lunara a ambalajelor.

In cele mai multe situatii, bunurile comercializate de magazinele online sunt din activitatile de import. In acest context, proprietarul afacerii are obligatia de a intocmi si depune declaratii AFM impreuna cu contributiile aferente de plata. Practic, trebuie sa:

  • Distinga toate tipurile de ambalaje utilizate, in functie de material, cantitate si categorie;
  • Calcula lunar volumul de ambalaje inserate pe piata interna, fiind avute in vedere datele din anumite acte (avize de insotire a marfii, acte vamale, facturi etc.);
  • Intocmi si detine o evidenta lunara a ambalajelor, tinand cont de aspectele mentionate mai sus.

De retinut ca provenienta ambalajelor determina modalitatea in care acestea sunt declarate. Practic, agentii economici trebuie sa tina cont de tipul de ambalaj si greutatea acestuia. In baza acestor informatii se poate realiza o evidenta corecta, necesara pentru raportarea lor catre autoritati.

In plus, este important a fi luat in calcul si pragul de reciclare de 60% din cantitatea totala de ambalaje introduse pe piata. In situatia in care acest prag nu este atins, atunci se va calcula si plati o contributie de 2 lei/kg.

Sintetizand, toate declaratiile care se depun deriva si din produsele importate si comercializate in mediul online – spre exemplu, pungile si sacosele destinate cumparaturilor, uleiurile sintetice, semisintetice sau minerale introduse pe piata interna etc.

echipa consultanti ENVIROCONS

Afla cum EnviroCons te poate ajuta sa iti indeplinesti toate obligatiile de mediu, corect si la timp:

Gestiune Deseuri

Intocmim evidentele si depunem la termen raportarile periodice pentru deseurile generate (APM, ANPM, MEC)

Autorizatii & Vize

Oferim solutii optime pentru obtinere sau revizuire autorizatii de mediu si asiguram viza anuala in timp util.

Declaratii AFM & OIREP

Facem calculele, propunem solutiile de optimizare costuri si depunem declaratiile/raportarile necesare.

Ce obligatii de mediu au de indeplinit magazinele online catre Agentia pentru Protectia Mediului?

In masura in care proprietarii de afaceri e-commerce detin un punct de lucru sau un depozit, care sprijina activitatea prin manipularea/depozitarea unor bunuri, operatiuni de ambalare si alte procese similare, atunci are de respectat si obligatii de mediu pe linie de deseuri.

In esenta, este vorba de logistica din spatele activitatii de comercializare online, din care sunt generate deseuri. Prin urmare, conform reglementarilor de mediu trebuie garantata gestionarea corecta a acestora, fiind respectate anumite obligatii, printre care:

  • Incadrarea corecta a deseurilor rezultate (in acest caz, este necesara consultarea listei de coduri de deseuri prevazuta in HG 856/2002);
  • Colectarea selectiva a deseurilor, in conformitate cu cadrul legal;
  • Predarea deseurilor generate unor societati autorizate in ceea ce priveste managementul acestora;
  • Detinerea evidentei lunare a deseurilor, in functie de natura si volumul acestora;
  • Raportarea anuala a deseurilor, in acord cu prevederile legale.

Trebuie specificat faptul ca aceste obligatii de mediu pe care le are de indeplinit proprietarul unei astfel de afacere pot sa varieze in functie de complexitatea activitatii desfasurate. Spre exemplu, daca in activitatea de comercializare a unor produse sunt utilizate si anumite substante periculoase, in acest caz agentul economic trebuie sa obtina si autorizatii de mediu.

Concluzii

Chiar daca comercializarea produselor se efectueaza in mediul online, aceasta activitate se supune legislatiei de mediu.

Societatile economice care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte mai multe obligatii de mediu ce le revin atat din pozitia de producator, cat si din cea de generator de deseuri, altfel risca sanctiuni destul de aspre.

Daca agentul economic nu reuseste sa se ocupe intern de responsabilitatile pe linie de mediu, cea mai buna solutie este sa apeleze la companii specializate in protectia mediului. 

Beneficiind de consultanta de mediu, agentii economici vor putea sa isi alinieze activitatea la cadrul legal in vigoare, intr-un mod sigur si eficient.

Un partener de încredere pentru cei care detin afaceri e-commerce si nu numai este EnviroCons. Firma pune la dispozitie un portofoliu variat de servicii si solutii de mediu personalizate, menite sa asigure o aliniere cu prevederile legislative, eliminand orice nesiguranta in cazul unui control de mediu.

Mai multe articole

Ai nevoie de ajutor? Scrie-ne:

Gasesti utila informatia? Impartaseste-o cu prietenii pe canalele tale favorite:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Email
Telegram
WhatsApp
Pinterest

Cu Ce Te Putem Ajuta?

Care este problema de mediu cu care te confrunti? Scrie-ne aici un mesaj scurt:

fii mereu informat!

Aboneaza-te pentru a primi continut exclusiv si notificari cand apar modificari in legislatia de mediu.