Explicatii despre autorizatia de mediu – tot ce trebuie sa stie un generator de deseuri

Tot ce trebuie sa stie un generator de deseuri despre Autorizatia de mediu: ce este, cine are nevoie si ce este de facut pentru obtinerea autorizatiei de mediu.
Cum se obtine autorizatia de mediu - by EnviroCons

Autorizatia de mediu este actul administrativ emis de autoritatea competenta – Agentia  pentru Protectia Mediului – prin care sunt stabilite conditiile de functionare a unei activitati existente sau a unei activitati noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului, obligatoriu la punerea in functiune sau la inceperea unui proiect sau activitati.

DE RETINUT: Autorizatia de mediu se emite cu conditii speciale impuse titularului de activitate, iar nerespectarea acestora poate duce la suspendarea autorizatiei, iar pe perioada suspendarii este interzisa desfasurarea activitatii.

Autorizatia De Mediu – Baza Legala

  • Ordonanta de urgenta nr. 195/2005 privind protectia mediului cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Ordin nr. 1798 /2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizatiei de mediu;
  • Ordinul nr. 1171/2018 pentru aprobarea Procedurii pentru aplicarea vizei anuale a autorizatiei de mediu si autorizatiei integrate de mediu;
  • Ordinul nr. 1150/2020 privind aprobarea Procedurii de aplicare a vizei anuale a autorizatiei de mediu si autorizatiei integrate de mediu

Ce Este De Fapt Autorizatia De Mediu Si Cine Are Nevoie De Autorizare?

Autorizatia de mediu este un act emis pentru supravegherea activitatilor si propune facilitarea respectarii cerintelor de mediu, avand ca principal scop reducerea impactului asupra mediului al activitatilor din comert si industrie si de a proteja mediul inconjurator prin stabilirea cadrului de functionare si a obligatiilor legale.

Totodata, autorizatia de mediu este necesara pentru a evidentia potentialul impact al activitatilor desfasurate asupra mediului, dar si pentru a identifica masurile de protectia mediului adoptate de catre titularul activitatii.

In functie de activitatea desfasurata se stabileste daca ai sau nu nevoie de autorizatie de mediu deoarece … nu toate tipurile de activitati desfasurate necesita autorizare d.p.d.v. mediu. In anexa 1 la Ordinul Ministrului nr 1798 din 2007  se detaliaza lista codurilor CAEN precum si exceptiile (important: aceasta lista se coreleaza cu aspectele mentionate la rubrica obligatii in acelasi act normativ!). Prevederile complete ale acestui ordin si lista codurilor CAEN autorizabile o regasesti aici.

MARE ATENTIE cand faci aceasta verificare, deoarece in Anexa 1 a Ordinului mentionat … codurile CAEN sunt cele din editia Rev.1 si nu cele folosite in prezent (Rev.2) !!!

Iata un exemplu: pentru codul CAEN 5610 “Restaurante” (conform Rev.2) este corespondent codul 5530 “Restaurante” (conform Rev.1) ceea ce inseamna ca codul CAEN autorizabil este codul 5530.

In concluzie iata cine are si cine nu are obligatia autorizarii dpdv mediu:

  • Daca activitatile desfasurate se regasesc in Anexa 1 din O.M. 1798/2007 si sunt indeplinite aspectele mentionate la observatii atunci e sigur ca ai obligatia de a depune solicitare in vederea obtinerii autorizatiei de mediu;
  • Daca activitatile desfasurate se regasesc in Anexa 1 din O.M. 1798/2007 dar nu se  indeplinesc aspectele mentionate la observatii atunci nu ai obligatia detinerii autorizatiei de mediu si vei functiona in baza declaratiei pe proprie raspundere, cu obligatia respectarii legislatiei de protectia mediului in vigoare, bineinteles;

Recomandam revizuirea codurilor CAEN inregistrate la punctul de lucru. Daca sunt activitati care au fost trecute pentru ca s-ar putea sa fie derulate in viitor … ar fi bine sa fie inlaturate sa nu care cumva sa genereze obligatii de mediu mai mari decat activitatea care se desfasoara efectiv …

Acte Necesare Pentru Eliberarea Autorizatiei De Mediu

In vederea obtinerii unei Autorizatii de mediu sunt necesare o serie de documente ce trebuie intocmite si depuse la Agentia pentru Protectia Mediului din raza localitatii sau judetului unde urmeaza a fi desfasurata activitatea:

  • Cerere de eliberare a autorizatiei
  • Fisa de prezentare
  • Certificat de inregistrare al firmei (CUI)
  • Certificat constatator emis de O.R.C.
  • Dovada detinerii spatiului (contract de vanzare- cumparare, contract de inchiriere, contract de comodat, etc.)
  • Planul de situatie a obiectivului/ amplasamentului
  • Planul de incadrare in zona
  • Contracte incheiate cu operatori economici autorizati pentru preluarea deseurilor generate
  • Dovada platii tarifului de parcurgere a procedurii de autorizare
  • In functie de specificul activitatii desfasurate este posibila solictarea si a altor documente necesare pentru emiterea actului de reglemenatre a activitatii (documente specifice societatii, sediului social si/sau punctului de lucru obtinute de la APM, DSP, DSV, ISU, etc

Etape In Eliberarea Autorizatiei De Mediu

  • Intocmirea dosarului cu documentatia necesara:

Prima etapa in procesul obtinerii autorizatiei de mediu, este intocmirea unei documentatii ce va contine documentele prezentate mai sus. Foarte importanta, chiar definitorie, este fisa de prezentare care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele: date generale despre unitate, date specifice activitatii, surse de poluanti, masuri de protectia factorilor de mediu, gestiunea deseurilor, gestiunea substantelor si preparatelor periculoase, gestiunea ambalajelor, incadrarea in planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, protectia asezarilor umane, respectarea prevederilor conventiilor internationale la care Romania a aderat, alte date si informatii privind monitorizarea/protectia mediului.

  • Depunerea documentatiei:

In momentul in care documentatie este finalizata aceasta trebuie depusa la autoritatea competenta – APM, ANPM – urmand ca un specialist al institutiei sa faca o verificare preliminara a documentelor pentru a se asigura ca acestea sunt complete si in regula.

Daca documentatia este incompleta sau documentele nu corespund, daca exista suspiciuni sau sunt neconcordante in inscrisuri dosarul va fi respins imediat.

De mentionat ca, concomitent cu depunerea fizica a dosarului, trebuie efectuata si depunerea online a documentatiei in sistemul integrat de mediu (SIM).

  • Vizita reprezentantilor agentiei de mediu pe amplasament:

Pentru activitatile existente, in termen de 20 zile lucratoare de la depunerea dosarului la autoritatea de mediu, va fi intocmit indrumarul cu problemele rezultate din analiza initiala a dosarului. Totodata va fi delegata o persoana oficiala pentru prelucrarea documentelor din dosar si emiterea autorizatiei; aceasta va efectua o vizita in teren la locatia in care se desfasoara actvitatea care urmeaza a fi autorizata.

Vizita are scop verificarea amplasamentului tinand seama de documentele depuse in cadrul documentatiei. Concret toate incrisurile trebuie sa coincida cu ce se regaseste la fata locului.

Dupa efectuarea vizitei pe amplasamnet se intocmeste un proces verbal de conformitate sau neconformitate si se demareaza procedura de emitere a Autorizatiei de mediu.

In functie de specificul activitatii desfasurate de catre agentul economic, delegatul autoritatii de mediu poate sa solicite suplimentar anumite documente si dosarul va fi completat cu documentele solicitate.

  • Eliberarea autorizatiei de mediu:

Termenul legal de eliberare al autorizatiei de mediu este de maxim 90 de zile lucratoare, de la data depunerii dosarului complet (si revizuit daca se solicita suplimentar acest lucru).

Intr-o prima etapa draftul autorizatiei va fi postat pe site-ul autoritatii de protectia mediului, in scopul dezbaterii publice.

Decizia de emitere a autorizatiei de mediu poate fi contestata in termen de 30 zile lucratoare de la data afisarii acesteia. Dupa realizarea dezbaterii publice si analizarea rezultatelor acesteia, autoritatea competenta stabileste daca emite autorizatia de mediu cu sau fara program de conformare.

In cazul in care se solicita un program de conformare, titularul activitatii va intocmi proiectul acestui program, pe care il va depune la autoritatea competenta in termen de 10 zile de la luarea deciziei; proiectul programului de conformare va cupride termene realizabile, responsabilitati, surse de finantare pentru realizarea masurilor impuse, etc.

Care este valabilitatea autorizatiei de mediu si ce facem dupa ce o obtinem?

Conform prevederilor legislative actuale, autorizatia de mediu se elibereaza pe termen nelimitat si este valabila pe toata perioada de activitate cu conditia obtinerii vizei anuale. Gasesti mai multe detalii despre procedura de obtinere a vizei anuale a autorizatiei de mediu in acest articol. Pe scurt, viza anuala pentru autorizatia de mediu se solicita cu minim 60 zile inainte de implinirea unui an de la data emiterii autorizatiei de mediu.  Procedura de aplicare a vizei anuale a autorizatiei de mediu o poti citi aici.

Dupa eliberarea autorizatiei de mediu ai obligatia de a functiona cu respectarea prevederilor autorizatiei si a masurilor impuse. Atentie la monitorizarile impuse (apa/ aer/ sol) si la frecventa lor, la evidentele si raportarile ce le ai de intocmit (gestiune deseuri, evidenta substante si amestecuri periculoase, gestiune ambalaje, etc.).

FOARTE IMPORTANT: nerespectarea prevederilor autorizatiei poate duce la suspendarea autorizatiei iar pe perioada suspendarii … este interzisa desfasurarea activitatii !!!

Este necesar sa acorzi atentie si modificarilor intervenite in activitate dupa data emiterii autorizatiei de mediu, intrucat ai obligatia de a notifica autoritatea competenta inainte de realizarea modificarilor respective.

Mai mult, cand intervin modificari ale obiectului de activitate sau intervin schimbari ale datelor care au stat la baza emiterii acesteia, este necesara revizuirea autorizatiei de mediu.

Echipa noastra de specialisti iti sta la dispozitie:

More Posts

Lista coduri deseuri - HG 856 din 2002

Lista Coduri Deseuri

Descopera categoriile principale de deseuri si lista completa a deseurilor periculoase si nepericuloase din fiecare categorie de deseuri, conf HG 856 din 2002.

8 tipuri de declaratii afm - EnviroCons

Descopera cele 8 tipuri de declaratii afm

Exista 8 tipuri de declaratii AFM pe care importatorii si producatorii care desfasoara activitati de import, achizitioneaza intracomunitar sau desfasoara activitati de productie sunt obligati sa le intocmeasca si sa le depuna, lunar sau trimestrial.

platforma SIATD

Ordinul 1595 din 2020 privind aplicatia SIATD

Ordin si instructiuni de utilizare a aplicatiei informatice „Sistemul informatic de asigurare a trasabilității deșeurilor” (SIATD), in vederea monitorizarii si verificarii corectitudinii tranzactiilor cu deseuri de ambalaje in sistemul raspunderii extinse a producatorului.

Cine trebuie sa depuna declaratii la fondul de mediu

Cine trebuie sa depuna declaratii la fondul de mediu

Importatorii si producatorii trebuie sa depuna declaratii la fondul de mediu daca desfasoara activitati de import, achizitioneaza intracomunitar sau desfasoara activitati de productie.
Declaratiile la fondul de mediu se depun pentru ambalaje, EEE-uri, baterii si acumulatori, pentru anvelope, uleiuri, emisii si ecotaxa.

Trimite Un Mesaj:

Gasesti utila informatia? Impartaseste-o cu prietenii pe canalele tale favorite:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pinterest
Pinterest

Cu Ce Te Putem Ajuta?

Care este problema de mediu cu care te confrunti? Scrie-ne aici un mesaj scurt:

fii mereu informat!

Aboneaza-te pentru a primi continut exclusiv si notificari cand apar modificari in legislatia de mediu.