Ordonanta 92 din 2021 reglementeaza activitatile si responsabilitatile tuturor actorilor implicati, de la generatorul de deseuri pana la organul de reglementare si control, inclusiv pentru firmele de colectare si valorificare/eliminare deseuri. In acest articol ne rezumam la completari si principalele modificari din ordonanta 92 aplicabile in legislatia de mediu ce vizeaza generatorii de deseuri dar aducem in discutie si modificari aplicabile colectorilor aurotizati (atat celor care colecteaza deseul menajer cat si celor care colecteaza deseuri industriale, periculoase si nepericuloase), in masura in care acestea trebuie sa fie cunoscute de catre generator.
In data de 26.08.2021 a fost publicata Ordonata de Urgenta nr 92 din 2021, act normativ care abroga, odata cu intrarea sa in vigoare la 25 septembrie 2021, urmatoarele acte normative si trimiterile catre acestea:
- Legea 211 din 2011 privind regimul deseurilor
- HG 235 din 2007 privind gestionarea uleiurilor uzate
Principalele completari si modificari aduse de ordonanta 92 in legislatiea de mediu:
Au fost definite conditiile ce trebuiesc indeplinite in cazul incetarii statutului de deseu.
Au fost mentionate aspectele legate de incadrarea unui material ca subprodus (nu deseu), prin autorizatia/ autorizatia integrata de mediu (art. 5, alin. 3 din ordonanta 92 din 2021), in care nu sunt criterii stabilite la nivel national/ european, dar si conditii de indeplinit pentru situatia in care un deseu a incetat sa mai fie deseu, Orice persoana fizica autorizata sau juridica care utilizeaza, pentru prima data, un astfel de material trebuie sa se asigure ca materialul indeplineste cerintele relevante in baza legislatiei aplicabile referitoare la chimicale si produse.
In anexa 3 a Ordonantei, au fost efectuate modificari in definirea operatiunii de valorificare/reciclare – R3 (fiind inclusa in definitie si pregatirea pentru reutilizare si valorificarea prin rambleiere a materialelor organice („Reciclarea/Recuperarea substantelor organice care nu sunt utilizate ca solventi, inclusiv compostarea si alte procese de transformare biologica. Aceasta include pregatirea pentru reutilizare, gazeificarea si piroliza care folosesc componentele ca produse chimice si valorificarea materialelor organice sub forma de rambleiaj). De asemenea, apar modificari noi pentru operatiunea R5, care include acum si pregatirea pentru reutilizare, valorificarea materialelor anorganice sub forma de rambleiaj. Iar pentru operatiunea R9 a fost inlocuit termenul de petrol, cu cel de ulei uzat.
In anexa 4 a Ordonantei, au fost mentionate cerintele Regulamentului 1357/2014 referitoare la situatiile in care este obligatorie incadrarea unui deseu ca periculos.
Au fost mentionate de asemenea excluderile de sub incidenta legii a unor noi categorii de materiale (ex. sedimente din apa nepericuloase, rezultate din dragare sau asanare, dar si substante folosite ca materii prime pentru furaje – definite la art. 3 alin. 2, lit. g din Regulamentul 767/2009).
La articolele 13 si 14, articole noi introduse, destinate prevenirii generarii deseurilor in cadrul ierarhiei gestionarii deseurilor, aduc referiri la deseurile alimentare, dar si pentru produsele cu continut de substante periculoase. A fost introdusa cerinta raportarii in baza de date SCIP, daca produsele respective se incadreaza sub incidenta art. 33, alin. 1 din Regulamentul REACH.
Au fost introduse clarificari referitoare la instruirile obligatorii pentru persoanele desemnate de operatorii economici autorizati sa raspunda de gestionarea deseurilor, ca urmare a absolvirii unor programe de perfectionare si specializare recunoscute la nivel national conform OG 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, in domeniul prevenirii generarii de deseuri si al managementului deseurilor, inclusiv in domeniul substantelor periculoase.
Producatorii si detinatorii de deseuri au obligatia de a intocmii o lista a deseurilor si sa raporteze la cerere pe suport de hârtie si electronic catre autoritatea de mediu, pâna la data de 15 martie – raportarea anuala a deseurilor. Modificarea se face nu numai la termenul de raportare, dar si la modelul de raportare, acesta urmand sa fie elaborat de ANPM in termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei Ordonate.
A fost introdusa obligatia de a intocmi si detine un Program de prevenire si reducere a cantitatilor de deseuri generate din activitate, program catre trebuie intocmit de toti operatorii economici care detin autorizatie/autorizatie integrata de mediu. Programul de prevenire si reducere a cantitatilor de deseuri generate din activitate, trebuie publicat pe pagina de internet a persoanei juridice si transmis, pâna la 31 mai a anului urmator, APM-ului local, cu evidentierea progresului inregistrat. Pentru neintocmirea programului si neraportarea acestuia este prevazuta sanctiune.
De asemenea a fost introdusa o noua obligatie pentru producatorii de deseuri de constructii/demolari, care genereaza astfel de deseuri ca urmare a detinerii unei autorizatii de construire/desfiintare care au in plus fata de cerintele din Legea 211/2011, obligatia intocmirii unui plan de gestionare a acestor deseuri si raportarea pâna la 30 aprilie a modului de atingere a tintelor de pregatire pentru reutilizare, reciclare si alte operatiuni de valorificare materiala, inclusiv operatiuni de rambleiere, de minimum 70% din masa deseurilor nepericuloase provenite din aceste activitati.
Pentru deseurile de constructii sau demolari provenite de la populatie, UAT-urile au obligatia sa organizeze si sa coordoneze activitatea de colectare a deseurilor provenite de la lucrari pentru care nu este necesara emiterea unei autorizatii de construire/ desfiintare si ramâne valabila regula ca UAT-urile vor colecta deseurile provenite de la lucrari de constructii abandonate pe teritoriul lor administrativ.
Obligatiile de raportare la uleiurile uzate devin anuale (nu semestriale cum au fost stipulati in HG 235 din 2007), pana la data de 30 aprilie a anului in curs, date pentru anul anterior. In plus, conform art. 31, alin. 3 producatorii si detinatorii de uleiuri uzate, cu exceptia persoanelor fizice, sunt obligati sa predea cu titlu gratuit intreaga cantitate numai operatorilor economici autorizati de salubritate, colectare, valorificare si/sau de eliminare a uleiurilor uzate, articol sanctionabil. De asemenea a fost mentionata obligatia informarii publicului despre necesitatea colectarii, valorificarii si/sau eliminarii corecte a uleiurilor uzate, prin afisarea in locuri vizibile la toate punctele de comercializare a textului: „Acest ulei trebuie predat unui colector autorizat dupa utilizare!”. Obligatie care in cazul in care nu este indeplinita se sanctioneaza. Se sanctioneaza si lipsa inscriptiei ambalajelor uleiurilor de motor si transmisie, in cazul operatorilor care le introduc pe piata pentru comercializare, cu textul: „Acest ulei trebuie predat unui colector autorizat dupa utilizare! Este interzisa amestecarea acestui ulei cu solventi, lichid de frâna si lichid de racire. Este interzisa utilizarea acestuia drept carburant in amestec cu motorina”.
Pentru operatorii economici care colecteaza si/sau transporta deseuri a fost mentionata au obligatia de a verifica vizual daca deseurile colectate sunt separate corespunzator si trebuie sa le preia separat, sa nu le amestece in timpul transportului cu alte deseuri sau materiale cu proprietati diferite.
A fost introdusa o noua cerinta si anume raspunderea extinsa a producatorului si anume aceea ca producatorii de produse, stabiliti in alt stat membru sau tara terta, care introduc produse pe teritoriul României sa numeasca o persoana juridica stabilita pe teritoriul national drept reprezentant autorizat in scopul indeplinirii obligatiilor care ii revin unui producator sau in temeiul schemelor de raspundere extinsa a producatorilor. Autoritatea de mediu va trebui sa elaboreze in acest sens norme sau legislatie subsecventa care sa faca posibila implementarea acestei cerinte legale. Sunt explicit precizate actele normative Legea 249/2015, Legea 212/2015, HG 1132/2008, OG 5/2015 pentru care producatorii au obligatia sa acopere costurile de gestionare a deseurilor din deseurile municipale pentru care se aplica raspunderea extinsa a producatorului.

Afla cum EnviroCons te poate ajuta sa iti indeplinesti toate obligatiile de mediu, corect si la timp:
Gestiune Deseuri
Intocmim evidentele si depunem la termen raportarile periodice pentru deseurile generate (APM, ANPM, MEC)
Autorizatii & Vize
Oferim solutii optime pentru obtinere sau revizuire autorizatii de mediu si asiguram viza anuala in timp util.
Declaratii AFM & OIREP
Facem calculele, propunem solutiile de optimizare costuri si depunem declaratiile/raportarile necesare.
Alte modificari din ordonanta 92 din 2021
Este obligatorie si este sanctionabila in cazul neindeplinirii, inscrierea operatorilor economici care transporta deseuri nepericuloase in sistem profesional si a comerciantilor care nu intra fizic in posesia deseurilor si a brokerilor, intr-un Registru mentinut de ANPM . De asemenea si operatorii care realizeaza activitati de reparare a produselor sunt obligati sa se inscrie intr-un registru tinut de ANPM, conform unei proceduri ce urmeza a fi aprobata.
Pentru deseurile municipale au fost mentionate regulile in cadrul articolului 19 pentru calcularea indeplinirii nivelurilor minime de pregatire pentru reutilizare si reciclare a deseurilor municipale, niveluri care cresc progresiv din 2025 (55% din masa), pâna in 2035 (65% din masa). In acelasi context se prevede instituirea unui sistem de control al trasabilitatii deseurilor municipale, gestionat de catre Administratia Fondului pentru Mediu, sistemul urmând sa contina localizarea, istoricul cantitatilor si a operatiunilor de gestionare a deseurilor, prin identificare electronica.
ADI-urile, UAT-urile care nu fac parte din ADI, operatorii de salubritate au obligatia de a raporta anual APM-ului local, in registrul instituit de ANPM:
a) cantitatile de deseuri generate si gestionate, cantitatile de deseuri reciclabile colectate separat, inclusiv biodeseuri, cantitatea de deseuri pregatite pentru reutilizare si reciclare, capacitatea autorizata si utila a instalatiilor;
b) la cerere, alte informatii cu privire la performanta si functionarea sistemului integrat de gestionare a deseurilor.
Pâna la 1 ianuarie 2025, UAT-urile trebuie sa organizeze colectarea separata a fractiei de deseuri periculoase care provin din gospodarii, sa se asigure ca sunt tratate si ca nu contamineaza alte fluxuri de deseuri municipale.
Persoanele fizice care detin in gospodarie uleiuri vegetale folosite sunt obligate sa predea cu titlu gratuit intreaga cantitate numai operatorilor economici autorizati sa desfasoare activitati de salubritate, colectare, valorificare si/sau de eliminare a uleiurilor uzate, in conformitate cu art. 30 alin (5), prevedere care este de asemenea sanctionabila.
Este de asteptat sa avem completari si/sau modificari la textul de lege dupa ce vor veni sugestii si propuneri din partea jucatorilor din piata, dupa ce se vor cere diverse lamuriri. Vom actualiza acest articol de fiecare data asa ca va recomandam sa va abonati la lista noastra de subscriberi pentru a primi pe email informatii depsre orice modificare legislativa din domeniu.