Potrivit noilor prevederi legale, toti agentii economici care genereaza si detin deseuri au obligatia de a efectua raportari in Sistemul Integrat de Mediu.
Raportarile de mediu pot varia in functie de activitatea desfasurata de catre operatorul economic. In general, ele implica furnizarea de informatii detaliate privind activitatea desfasurata, inclusiv fluxul de deseuri generate si gestionate, emisiile in aer si apa, utilizarea de substante periculoase si multe alte aspecte.
Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM) pune la dispozitia operatorilor economici o platforma electronica numita Sistemul Integrat de Mediu (SIM). Acest sistem faciliteaza procesul de raportare a datelor privind activitatile economice care au un impact asupra mediului inconjurator.
Sistemul Integrat de Mediu ofera utilizatorilor acces la informatii referitoare la legislatie si normele in vigoare, precum si la datele necesare pentru raportare.
Prin intermediul acestui portal, agentii economici pot transmite date importante privind activitatile desfasurate, emisiile de poluanti, gestionarea deseurilor si alte informatii relevante pentru protectia mediului inconjurator.
Aceste date pot fi raportate in format electronic, ceea ce faciliteaza procesul de monitorizare si control al acestor activitati.
In vederea raportarii electronice a datelor privind gestionarea deseurilor, ANPM a pus la dispozitia operatorilor economici un ghid cu foarte multe informatii utile despre Sistemul Integrat de Mediu
Inregistrarea in Sistemul Integrat de Mediu – Ghid practic
- Se acceseaza sectiunea “Inregistrare” de pe site-ul ANPM;
- Se completeaza date despre sediul social/titular si despre persoana de contact (printre datele solicitate mentionam: cod fiscal, denumirea sediului social, telefon, e-mail etc.);
- Se inscriu date despre locatie/punct de lucru;
- Se completeaza date referitoare la documentele de reglementare detinute (daca este cazul). Precizam ca acest pas este unul optional. Insa, prin completarea lui, se vor valida mai repede datele;
- Dupa completarea datelor si incarcarea copiei dupa actul de reglementare se va accesa campul “Trimite”;
- Ulterior, va aparea o fereastra care va contine codul CAPTCHA pentru finalizarea cererii.
Cererea se va trimite spre validare la autoritatea in a carei raza de competenta aparține punctul de lucru. Ulterior, agentul economic va primi datele de conectare pe e-mail, daca cererea acestuia este aprobata.
- evidente si raportari
- (re)autorizari si vize anuale
- declaratii AFM si OIREP
Important de retinut!
- Inregistrarea in Sistemul Integrat de Mediu este necesara pentru obtinerea accesului la:
- formularele privind domeniile de monitorizare – mai precis, pentru raportarile de mediu – deseuri, emisii industriale etc.
- formularul de solicitare a documentelor de reglementare – autorizatia de mediu, acordul de mediu, avize etc.
- Procedura de inregistrare in Sistemul Integrat de Mediu trebuie realizata individual pentru fiecare locatie/amplasament al societatii economice.
- Termenul limita de transmitere a raportarii anuale a deseurilor este de 15 martie a fiecarui an.
- Neindeplinirea obligatiei de transmitere a acestor raportari deseuri potrivit cu noile prevederi ale Ordonantei de Urgenta 92/2021 va conduce la sanctiuni de natura fiscala.
- In functie de complexitatea activitatii desfasurate, o societate economica poate efectua mai multe raportari de mediu.
Raportarea adecvata a deseurilor are un impact pozitiv asupra mediului inconjurator, reducand riscurile pentru sanatatea publica si prevenind poluarea solului, apei si aerului. De asemenea, permite operatorilor economici sa adopte decizii mai bune in ceea ce priveste gestionarea deseurilor si nu numai.
Rolul raportarii de mediu in monitorizarea activitatilor economice cu impact asupra mediului
Raportarea de mediu joaca un rol crucial in monitorizarea activitatilor economice cu impact asupra mediului.
Aceste informatii permit autoritatilor sa aplice masuri adecvate pentru a preveni si minimiza poluarea si proteja sanatatea publica.
De asemenea, raportarea de mediu poate fi utilizata ca instrument de monitorizare a performantei operatorilor economici in ceea ce priveste protectia mediului. Autoritatile pot analiza datele raportate pentru a identifica tendintele si problemele asociate acestor activitati economice, astfel incat sa se poata implementa strategii mult mai eficiente si durabile.
Te confrunti cu dificultati in intocmirea si transmiterea acestor raportari? Apeleaza la specialistii EnviroCons!
Ai nevoie de sprijin în activitatea de raportare? Apeleaza la consultanta de mediu furnizata de compania EnviroCons.
Activitatea de raportare poate fi un proces complex si consumator de timp, mai ales pentru operatorii economici care nu au cunostintele necesare pentru a o realiza.
Apeland la specialistii EnviroCons vei putea sa economisesti timp si bani, focusul tau indreptandu-se asupra altor aspecte cheie ale activitatii pe care o desfasori. In plus, vei avea siguranta alinierii activitatii la cerintele actuale de mediu, eliminand orice risc in privinta posibilelor amenzi sau sanctiuni pentru incalcarea regulilor si standardelor.
De asemenea, ei te vor ajuta sa implementezi si sa dezvolti strategii mult mai eficiente si sa identifici oportunitati de crestere a performantei activitatii pe linie de mediu.