Caută
Close this search box.

Sistem Garantie Returnare (SGR): Ce obligatii au de respectat comerciantii?

Apă - Sticlă de plastic

Sistem Garantie Returnare (SGR) – marcheaza un pas important in drumul Romaniei catre o economie circulara si un mediu mai curat. Acesta nu reprezinta doar un sistem de gestionare a deșeurilor de ambalaje, ci un angajament colectiv pentru protejarea planetei si promovarea sustenabilitatii.

Comerciantii reprezinta o veriga vitala in lantul SGR si au un rol esential in asigurarea succesului acestui proiect. Acest articol are menirea de a prezenta obligatiile legale pe care le au comerciantii in cadrul acestui sistem Garantie Returnare si cum pot acestia contribui la indeplinirea obiectivelor europene de reciclare si colectare eficienta a deseurilor.

Obligatiile comerciantilor in sistemul de Garantie Returnare – Impact si implementare incepand cu 30 noiembrie 2023

Conform prevederilor legale, acest sistem Garantie Returnare va deveni operational in Romania incepand cu 30 noiembrie 2023, aducand o serie de obligatii legale pentru toti comerciantii care vand produse din categoriile – apa imbuteliata, bauturi racoritoare, bere, cidru, vin sau bauturi spirtoase, in ambalaje de unica folosinta din plastic, sticla sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 litri si 3 litri.

O persoana juridica care desfasoara activitati de comercializare a produselor in ambalaje SGR catre consumatorii finali, inclusiv cei din industria hoteliera, servicii alimentare, unitati care organizeaza evenimente si servesc alimente si bauturi, este considerata comerciant in scopul SGR. 

Aceasta calificare se aplica pentru a asigura conformitatea cu cerintele legale si responsabilitatile impuse de SGR si de Hotararea de Guvern Nr. 1074/2021

sistem garantie returnare
Comerciantii din aceste categorii trebuie sa se implice activ in implementarea SGR si sa respecte termenii stabiliti pentru colectarea si gestionarea corecta a deseurilor de ambalaje in cadrul acestui sistem.

Iata care sunt principalele obligatii ale comerciantilor in scop SGR

Prima obligatie ce trebuie respectata de comercianti o consta inregistrarea in baza de date a acestui sistem Garantie Returnare. 

Procedura cuprinde cativa pasi simpli:

  • Se creeaza un cont de utilizator pe platforma SGR, furnizand datele de identificare ale companiei (insotite de o copie a certificatului de inregistrare fiscala) si detaliile de contact ale persoanei desemnate pentru relatia cu administratorul SGR.
  • Dupa crearea contului, comerciantii trebuie sa transmita administratorului SGR o notificare in care sunt mentionate anumite informatii specifice activitatii (spre exemplu, adresa si suprafata magazinului unde sunt comercializate produsele, detaliile de acces ale punctului de returnare a ambalajelor SGR etc.).
  • Ulterior, aceasta notificare semnata electronic, trebuie transmisa. In cel mult 90 de zile, comerciantii vor incheia un contract cu administratorul SGR.
  • evidente si raportari
  • (re)autorizari si vize anuale
  • declaratii AFM si OIREP

Dupa inregistrarea in sistem, comerciantii au de indeplinit numeroase obligatii legale, printre care:

  • Sa dezvolte infrastructura de preluare pana la data inceperii programului, furnizand consumatorilor o solutie pentru returnarea ambalajelor dupa utilizare;
  • Sa organizeze punctele de returnare in cadrul structurii de vanzare;
  • Sa indice clar valoarea garantiei la raft si pe documentele fiscale aferente produsului in ambalaj SGR;
  • Sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR achizitionate de la producatori neinregistrati in cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producatori;
  • Sa realizeze si sa mentina o evidenta a produselor comercializate care fac obiectul SGR, respectiv a ambalajelor returnate prin intermediul structurilor de vanzare precum si a garantiilor aferente;
  • Sa asigure integritatea ambalajelor returnate de catre consumatori pana la predarea catre administratorul SGR;
  • Sa acorde dreptul exclusiv administratorului SGR de a colecta ambalajele SGR de la punctele de returnare, in urma solicitarii acestuia sau a unui reprezentant autorizat;
  • Sa utilizeze programul online oferit de administratorul SGR in vederea depunerii raportarilor ambalajelor in scop SGR si a garantiilor aferente acestora.

Toate obligatiile legale pe care comerciantii trebuie sa le indeplineasca sunt detaliat prezentate in Hotararea de Guvern Nr. 1074/2021.

Conformitate in sistem Garantie Returnare: Aflati cum va poate ajuta specialistii EnviroCons sa va indepliniti toate obligatiile legale

Pentru a asigura respectarea riguroasa a cerintelor impuse de acest sistem Garantie Returnare si ca operatiunile efectuate sunt in deplina concordanta cu reglementarile legale, consultarea unui specialist reprezinta cea mai inteleapta alegere. 

Echipa EnviroCons dispune de competenta si cunostintele necesare pentru a va ghida pe intregul traseu al implementarii sistemului SGR. De la pasul initial al inregistrarii in sistem si pana la finalizarea cu succes a procedurilor de completare a declaratiilor si raportarilor periodice, care deriva din activitatile desfasurate, specialistii EnviroCons se ocupa de fiecare aspect cu profesionalism si eficienta.

Beneficiind de consultanta de mediu oferita de EnviroCons, va asigurati ca operatiunile realizate se desfasoara intr-un cadru conform cu cerintele legale si ca va indepliniti responsabilitatile de mediu, corect si la timp.

Cu EnviroCons, succesul in implementarea SGR este garantat, oferindu-va siguranta ca operatiunile sunt in conformitate cu reglementarile legale!

Mai multe articole

Ai nevoie de ajutor? Scrie-ne:

Gasesti utila informatia? Impartaseste-o cu prietenii pe canalele tale favorite:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Email
Telegram
WhatsApp
Pinterest

Cu Ce Te Putem Ajuta?

Care este problema de mediu cu care te confrunti? Scrie-ne aici un mesaj scurt:

Apartament

fii mereu informat!

Aboneaza-te pentru a primi continut exclusiv si notificari cand apar modificari in legislatia de mediu.